Omkeren
Een petitie, die door 200 bewoners uit de betrokken straten getekend werd, vraagt niet om de enkelrichting op te heffen maar om te keren bij wijze van proef. Dit zou voor de Schoeterstraat het voordeel hebben dat verkeersdrukte dezelfde blijft maar dat de gevaarlijke uitrit, met weinig zichtbaarheid, aan de Vonckstraat verdwijnt.
De schoolbus van de Luchtballon zou leerlingen voor de schoolpoort kunnen oppikken en het oversteken van de straat overbodig maken.
Automobilisten zouden terug naar het dorpscentrum kunnen via Liefkenshoek, Schoeterstraat, Sint Gummarusstraat en het tweede deel van de Kloosterstraat. Voor sommigen is dit een omweg van enkele honderden meters, maar deze straten zijn voldoende breed en beschikken over stoepen. De petitie stelt dat op deze wijze de levensgevaarlijke toestanden in twee nauwe straatjes kunnen voorkomen worden.
Merkwaardig is dat het schepencollege niet ingaat op de talrijke vragen om een mogelijk betere oplossing te testen. Tijdens een vraag in de gemeenteraad verwees de schepen voor verkeer naar het mobiliteitsplan van de gemeente en een ruime raadpleging bij de bevolking en de verkeersraad.
De oppositie wees er op dat het mobiliteitsplan precies de enkelrichting voorstelt zoals in de petitie aangegeven. Wat de raadplegingen betreft werd betoogd dat meeste bewoners in de rechtstreeks betrokken straten de proef een kans wil geven. Directie en ouders van basisschool ’t Klavertje zouden, volgens de initiatiefnemers van de petitie, niet te spreken zijn over de huidige regeling.